شما مقاله ۱۰ دلیل اهمیت استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا را مطالعه می فرمایید.

۱۰ دلیل اهمیت استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا

 

قبل از اینکه در مقاله  ۱۰ دلیل اهمیت استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا را بنویسم مقدمه ای شروع کردم از استراتژی محتوا که حتما شما را جذب می کنه !

 

استراتژی محتوا چیست؟

برای داشتن یک بازاریابی محتوای موفق، به برنامه‌ریزی دقیق نیاز خواهید داشت.

 

هنگام ایجاد محتوا، باید نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

 

  • محتوا را برای چه کسی ایجاد می‌کنید؟
  • محتوا چه سودی برای مخاطب دارد و کدام مشکل او را قرار است حل کند؟
  • محتوای مورد نظر چگونه منحصربه‌فرد خواهد شد؟
  • محتوا در چه فرمتی تولید می‌شود؟
  • محتوا در کجا توزیع می‌شود؟
  • چگونه ایجاد و انتشار محتواها را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنید؟

به طور کلی، مراحل بالا باید برای داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا انجام شود.

 

 

Content-Marketing-02

 

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات در چیست؟

بازاریابی محتوا از جهات مختلف از تبلیغات متمایز است. در بازاریابی محتوا، محتوا در رسانه‌های تحت مالکیت کسب‌وکار‌ها پخش می‌شوند، اما درصورتی که محتوای مربوطه در رسانه‌های دیگر پخش شوند، تبلیغات نام می‌گیرند.

همچنین، استراتژی بازاریابی محتوا، برخلاف تبلیغات که تهاجمی است، بیشتر جذب‌کننده است و باعث مزاحمت و ناراحتی مخاطبین نمی‌شود. علاوه بر این، تبلیغات بسیار پرهزینه است، درصورتی که بازاریابی محتوا هزینه چندانی ندارد.

 

چرا به بازاریابی محتوا نیاز دارید؟
بازاریابی محتوا به کسب‌وکارها کمک می‌کند برای افزایش ترافیک وب‌سایت و تولید lead، از منابع قابل اعتماد و مقرون به صرفه استفاده کنند و آن منابع را مدیریت کنند.

تنها راه افزایش ترافیک وب‌سایت، پست‌های وبلاگ نیست.

۱۰ دلیل اهمیت استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا

۱-  ایجاد اعتماد در بازدیدکنندگان 

بازاریابی محتوا

هرچه مخاطبان به اطلاعاتی که ارائه می‌دهید، بیشتر اعتماد کنند، احتمال خرید محصولات توسط آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

همچنین، هنگامی که خوانندگان به طور مداوم محتوای یک برند را می‌خوانند، دیدگاهشان نسبت به آن برند نه تنها از لحاظ اعتبار، بلکه از لحاظ علاقه به آن برند نیز تغییر خواهد کرد.

 

۲- آگاهی از برند  (Brand Awareness)

بازاریابی محتوا
یکی از رایج‌ترین اهداف بازاریابی محتوا، افزایش آگاهی از برند است.

در واقع، هدف اصلی این است که مخاطبین، محتوای ارزشمند تولیدشده را ببینند و نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهند. این موضوع، نشان‌دهنده میزان تخصص یک شرکت است. محتواهای مرتبط با این هدف، می‌تواند در قالب‌های زیر ایجاد شوند:

  • ویدئوهای سرگرم‌کننده و جذاب
  • ایبوک‌ و وبینار
  • اینفوگرافیک‌
  • اندازه‌گیری این هدف بسیار سخت است. با این وجود، با تلفیق یک سری داده‌ها و معیارها (KPI) با یکدیگر، می‌توان میزان آگاهی از برند را اندازه‌گیری کرد.

  • اندازه‌گیری نرخ رشد از طریق نظرسنجی
  • اندازه‌گیری ترافیک وب‌سایت
  • اندازه‌گیری میزان جستجو‌های صورت گرفته
  • اندازه‌گیری تعداد منشن‌های نام برند در شبکه‌های اجتماعی
  • درباره آگاهی از برند بیشتر بدانید

 

۳- بهبود سئو (SEO)

بازاریابی محتوا
با تولید محتوای باکیفیت، مخاطبان بیشتری جذب وب‌سایت شده و میزان ترفیک افزایش می‌یابد.

الگوریتم موتورهای جستجو همواره در حال تغییر است.

اما تا زمانی که شما به صورت مداوم محتوای مرتبط و آموزنده با کلیدواژه‌های مناسب ایجاد می‌کنید و محتوای خود را به روزرسانی می‌کنید، در موتورهای جستجو در رتبه بالاتری قرار خواهید گرفت. این موضوع، باعث افزایش دیده شدن از طریق بهبود سئو (SEO) می‌شود.

چگونه محتوای ناموفق را دوباره زنده کنیم؟

 

 

۴- تولید Lead یا سرنخ بازاریابی

بازاریابی محتوا

ایجاد اعتماد و آگاهی، لازمه هر کسب‌وکار است، اما شاید مهم‌ترین هدف اغلب کسب‌وکارها ، تولید lead به عنوان نتیجه بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا باعث می‌شود افراد غریبه از طریق اطلاعات مفید و آموزنده محتواها، کسب‌وکار شما را پیدا کنند.

تبدیل ترافیک وب‌سایت و وبلاگ به Lead و در نهایت پرورش lead ها در چرخه خرید و تبدیل آن‌ها به خریدار، یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی محتوا است.

محتواهای مرتبط با این هدف می‌توانند در قالب‌های زیر ایجاد شوند:

 

شما مقاله ۱۰ دلیل اهمیت استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا را مطالعه می فرمایید.

مهم‌ترین شاخص‌هایی که بازاریابان برای ارزیابی این هدف مورد بررسی قرار می‌دهند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • تعداد lead های ایجاد شده توسط محتواهای مورد نظر
  • نرخ همگرایی صفحات فرود
  • ساختار تیم محتوا

 

۵- جذب مخاطبین ایده‌آل

Lead ها در فرایند بازاریابی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، اما leadهای بی‌کیفیت شما را به جایی نمی‌رساند.

شما باید خریداران واقعی را جذب کنید. نکته مثبت در بازاریابی محتوا این است که تنها افرادی که به کسب‌وکار و زمینه تخصصی شما علاقه‌مند هستند، محتوای شما را دنبال می‌کنند.

بنابراین، کسانی که درباره کسب‌وکار شما در مرورگر جستجو می‌کنند، محتوای شما را مشاهده و در فرم مورد نظر، ثبت نام می‌کنند، افرادی هستند که تیم فروش باید بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

 

۶- تبدیل بازدیدکنندگان به Lead با استفاده از تکنیک پرورش lead

بازاریابی محتوا

lead ها را از طریق سفر مشتری ایجاد کنید. سفر مشتری (Buyer’s journey)، شامل سه مرحله اصلی آگاهی، ملاحظات و تصمیم‌گیری است. توجه به محتوای ارائه شده به مخاطب در هر مرحله از سفر مشتری به دنبال کردن مشتری تا پایان قیف فروش کمک می‌کند.

بازاریابی محتوا

۱- مرحله آگاهی: کاربر تازه متوجه شده است که یک مشکل دارد و برای پیدا کردن راه‌حل، در گوگل جستجو می‌کند.

پس از این جستجو، وبلاگ شما را پیدا می‌کند و شروع به خواندن محتوای مربوطه می‌کند. سپس، برای اطلاع دقیق‌تر، به عنوان مثال، یک کتاب الکترونیکی دانلود می‌کند.

تا به اینجا، تخصص خود را نشان داده‌ و اعتماد مخاطب را جلب کرده‌اید.

۲- مرحله ملاحظات: کاربر در این مرحله، راه‌حل مشکل خود را ارزیابی می‌کند و تعدادی از ویدئوهای شما را تماشا می‌کند.

در این مرحله، کاربر مطمئن شده است که شرکت شما می‌تواند مشکلش را حل کند.

۳- مرحله تصمیم‌گیری: در این مرحله، کاربر پس از ارزیابی‌های مختلف، تصمیم به خرید یا استفاده از خدمات شما می‌گیرد. شما موفق شدید با استفاده از بازاریابی محتوا، کاربر را به خریدار تبدیل کنید.

 

۷- اشتراک‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان

بازاریابی محتوا
یکی از بهترین راه‌های افزایش دیده شدن، اشتراک‌گذاری محتوای تولیدشده توسط مشتریان و lead ها است. قابلیت اشتراک‌گذاری، یکی از بهترین مزایای بازاریابی محتوا است. این اشتراک‌گذاری ممکن است به صورت فوروارد ایمیل یا اشتراک یک پست در شبکه اجتماعی صورت گیرد. هرچه محتوای شما در بین افراد بیشتری به اشتراک گذاشته شود، به نفع شما خواهد بود.

 

۸- دلیل قانع‌کننده برای بازگشت افراد به وب‌سایت شما

کدام کسب‌وکار از بازدیدهای مجدد کاربران، سود نمی‌برد؟ اغلب مردم به وب‌سایت‌هایی بازمی‌گردنند که می‌شناسند و اعتماد دارند.

زمانی که محتوای آموزنده و مفید ایجاد می‌کنید، ارتباط شما با مخاطبان برقرار می‌شود و به یک منبع قابل اعتماد تبدیل می‌شوید.

تولید محتوای مفید و جذاب به صورت هفتگی، منجر به بازگشت بازدیدکنندگان برای دریافت مطالب مفید می‌شود.

استراتژی‌هایی نظیر ایمیل مارکتینگ و ایجاد جوامع آنلاین در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. هرچه مخاطبان را بیشتر درگیر کنید، به نفع کسب‌وکار شما خواهد بود.

 

۹- هم‌راستا با سایر استراتژی‌های بازاریابی

محتوای خوب برای موفقیت سایر استراتژی‌های بازاریابی نیز مهم تلقی می‌شود.

به عنوان مثال، بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر یا SEO و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از جمله استراتژی‌هایی است که به شدت تحت تاثیر محتوای خوب است. همچنین، این روش می‌تواند در فرمت‌های مختلفی نظیر برگه‌های پرینت شده، موبایل، ویدئو، شبکه‌های اجتماعی، ایجاد و توزیع شود.

 

۱۰- افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا تنها نیاز به صرف زمان دارد. این روش از لحاظ اقتصادی، بسیار مقرون به‌صرفه است.

هزینه بازاریابی محتوا، ۶۲ درصد کمتر از روش‌های بازاریابی سنتی است، اما تاثیرگذاری آن در ایجاد lead، سه برابر است.

ممکن است در ماه‌های اول، نتیجه دلخواه را بدست نیاورید، اما با گذشت زمان، میزان بازگشت سرمایه حاصل از این نوع بازاریابی افزایش می‌یابد.

 

 

 

زهرا معرف

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *